Blog 5

| 14-12-2017 | Zo trots als een pauw!
Ons hoofddoel is niet gericht op betere scores of je kind naar een hoger niveau tillen. Een kind laten inzien dat hij/zij het kan, succes ervaringen laten beleven en hen een helpende hand bieden dat is wat wij doen. En als dit dan later ook blijkt uit de resultaten van het kind is dit natuurlijk mooi meegenomen!

Tijdens het maken van een toets, zat ik naast een leerling. Ik zag haar worstelen met de analoge- en digitale tijden. Bijvoorbeeld de tijd kwart voor 6. Ze zet op de analoge oefenklok de grote wijzer op 9 (goed) en de kleine wijzer op de 6 (bijna goed). Ze schrijft 6:45. Ze heeft niet door dat we nog in het uur van de 5 zitten. De andere digitale tijd schrijft ze 6:21. De 6 van 6 uur. De 21 van kwart voor (9 uur is 21 uur). Ze begrijpt dus dat er iets veranderd, bij de ene is het ochtend, bij de ander avond. Alleen haalt hierin uren en minuten door elkaar.

Vandaag ben ik met haar dit terug gaan pakken. We pakten een werkblad erbij en begonnen bij het hele uur. Dit had ze snel door, dus gingen we verder met het halve uur. Ook dit ging haar goed af. Vervolgens pakten we kwart voor en kwart over erbij. Ik merkte dat ze dit lastiger vond, maar na een aantal keer oefenen ging het steeds beter. Wat was ze trots dat de hele en halve uren nu al helemaal goed gingen! Niet alleen zij was trots, maar ook ik was zo trots als een pauw!