Blog 7

| 10-1-2018 | Entree- en eindtoets…een moment opname dat voor veel kinderen spanning oplevert. Heeft het dan wel zin om deze af te nemen of te oefenen? De meningen onder leerlingen, ouders, leerkrachten en alle andere betrokkenen zijn hierover verdeeld.

Persoonlijk snap ik wel waarom deze toets word afgenomen. Je kent een kind al meerdere jaren op verschillende vlakken en hebt op basis van deze inzichten en schoolresultaten een advies gegeven. Vervolgens wordt de eindtoets gemaakt en komt hier een nieuw advies uit. Vaak liggen deze dicht bij elkaar of net erboven of eronder. Voor jou als leerkracht is het iets waar je je aan kan vasthouden. Maar hoe zien leerlingen dit? Ervaren die dit ook zo?

Al enige tijd begeleid ik leerlingen uit groep 7 en 8. Wat ik merk is dat leerlingen de score heel belangrijk vinden. Ze hebben een doel in hun hoofd, ze willen een bepaald niveau of naar een bepaalde school kunnen. Hierdoor voelen ze druk en krijgen ze spanning.

En het oefenen dan? Ik vind dat oefenen wel degelijk helpt voor een kind, met name voor hun zelfvertrouwen. Een hogere score kan je niet garanderen. Een kind moet de kans krijgen om het beste uit zichzelf te halen. Door te oefenen op een toets, raakt een kind gewend aan de vraagstelling. De angst en spanning voor het onbekende neemt daardoor af. Een goede voorbereiding op een toets, zorgt ervoor dat kinderen meer zelfvertrouwen krijgen en alles eruit halen wat in hen zit.